Happy employee? Happy customer!

Wij denken bij de Buurtboer dat wij een hele leuke werkgever zijn. Dat vinden we natuurlijk belangrijk. Niet alleen omdat we van blije medewerkers houden, maar ook omdat blije medewerkers zorgen voor blije klanten. Maar klopt dat beeld dat we van onszelf hebben eigenlijk wel? Matthijs Wink, managing director bij de Buurtboer, nam de proef op de som.

Zijn we echt zo’n goede werkgever?

Blije medewerkers zorgen voor blije klanten. Daar sta ik voor. Het leek me dan ook een mooie erkenning om de titel Great Place to Work certified na te streven. Want wij kunnen wel zeggen dat wij een coole werkgever zijn, maar wordt dat ook zo ervaren door onze mensen? Ik durfde de uitdaging wel aan te gaan en meldde de Buurtboer aan voor een nominatie op de lijst van Best Workplaces.

Geloofwaardigheid, eerlijkheid en kameraadschap

Op het moment dat je besluit zo’n traject in te gaan, zijn er twaalf stappen die je moet doorlopen. Wat mij vooral aansprak was dat de waarden geloofwaardigheid, respect, eerlijkheid, trots en kameraadschap centraal staan. Daar weten we bij de Buurtboer wel raad mee. Toch was het best even spannend. Als je denkt dat je goed bezig bent en je team ook vertelt dat je aan zo’n traject meedoet, zou het toch heel teleurstellend zijn als je de eindstreep niet haalt. Maar gelukkig: de Buurtboer is een Great Place to Work! Je kunt hier jezelf zijn, je wordt met respect behandeld, bent een volwaardig lid van de organisatie en we vieren zoveel we kunnen en dat is terug te zien op onze scores voor geloofwaardigheid, eerlijkheid en kameraadschap. Dat we eerlijkheid belangrijk vinden bleek ook uit de 100% invulscore; iedereen heeft meegedaan! Wat ook best bijzonder is, is dat we zowel op de kantooromgeving als op de productieomgeving goed hebben gescoord.

Leerpunten

Natuurlijk zijn er ook leerpunten. Aan onze wat minder hoge score voor trots zie ik dat we de laatste twee jaar erg op resultaten hebben gefocust en wat minder bezig zijn geweest ons verhaal steeds weer uit te dragen onder onze mensen. Het is dus belangrijk ons steeds weer te realiseren, met z’n allen, dat ons werk betekenis heeft. We inspireren mensen om dagelijks beter te eten, we werken hard om voedselverspilling tegen te gaan, we hebben partners als het Leger des Heils en de Voedselbank; we doen echt hele mooie dingen. Dat is de reden van ons bestaan en het is belangrijk om dat niet uit het oog te verliezen. Dat brengt dit traject ook met zich mee: inzicht in waar je kunt verbeteren. Daar gaat mijn ‘lean’ hart natuurlijk sneller van kloppen!

Op weg naar nog ‘greater’

Ondanks dat er verbeterpunten zijn, ben ik echt supertrots op onze score. Maar hier blijft het niet bij. Het is niet zo dat we het certificaat te pakken hebben en dat was dat. Nu is het zaak te verbeteren waar dat kan. We willen goed begrijpen waarom de score is zoals die is. We gaan in gesprek met onze mensen, op een informele manier, om te achterhalen wat ze met deze score hebben willen aangeven en wat ze nodig hebben om ons een nog coolere werkgever te vinden. We willen volgend jaar een nog Greater Place to Work zijn! Zo houden we blije mensen en blije klanten en zijn we een aantrekkelijke werkgever voor nieuwe mensen.

Meer weten?

Ben je benieuwd hoe een bedrijfslunch van een Great Place to Work smaakt? Bestel een proeflunch of neem contact op om eens over jouw wensen te praten. We helpen je graag! Enthousiast geworden en zin om bij ons te werken, check dan onze vacatures. En wil je weten hoe je een Great Place to Work wordt, dan kun je natuurlijk altijd contact opnemen met ondergetekende.

 

Als je doorsurft op deze website ga je akkoord met de plaatsing van cookies. Meer informatie Deze melding verbergen