Trots op onze NPS van 37
Elk bedrijf wil natuurlijk dat klanten happy zijn, maar wanneer je jouw product in abonnementsvorm aanbiedt dan geldt dat al helemaal. Zeker wanneer je ook nog eens van de daken schreeuwt dat iedereen blij wordt van jouw product! Je begrijpt het al, bij de Buurtboer willen we zeker weten dat onze klanten uitzonderlijk tevreden met ons zijn.
In de beginjaren van de Buurtboer stuurden we er nog wel eens een enquête uit met vragen over klanttevredenheid. Tegenwoordig hebben van die lange saaie enquêtes eerder een averechts effect op de klanttevredenheid. Daarom werken wij, net als vele andere bedrijven, met NPS. De Net Promoter Score (NPS) is een handig hulpmiddel om klantloyaliteit inzichtelijk te maken.
Wat is de Net Promoter Score?
De Net Promoter Score komt tot stand door middel van 1 vraag, geen lange vragenlijsten dus! Die vraag luidt: “Hoe waarschijnlijk is het dat u (organisatie x) zou aanbevelen aan een vriend of collega?”. Op de vraag kan een antwoord gegeven worden door middel van een cijfer (0 – 10). Vervolgens worden de klanten in 3 groepen verdeeld:
– criticasters: Score van 0 t/m 6
– inactieven: Score van 7 of 8
– promoters: Score van 9 of 10
De NPS wordt bepaald door het percentage criticasters af te trekken van het percentage promoters. Dus % promoters – % criticasters = Net Promoter Score. De score ligt dus ergens tussen de -100 en de 100. Een positieve score ( > 0 ) wordt als goed gezien. In dat geval zijn er meer promoters dan criticasters.
De NPS van de Buurtboer
Tja, en dan moeten we natuurlijk ook met de billen bloot! Dat doen we vol trots, want met een NPS van 37 staan we erg hoog. Uiteraard willen we dat al onze klanten promoter zijn van de Buurtboer en het is mooi om te zien dat dit ook lukt. Wij werken er continu hard aan om onze slogan waar te maken: het leveren van bedrijfslunches waar iedereen blij van wordt. Dat is de Buurtboer!