‘Voor kleinschaligheid ben ik niet in de wieg gelegd.’

‘Voor kleinschaligheid ben ik niet in de wieg gelegd.’

Toen Nikki Wiesman en Caroline van der Lande begonnen met de Buurtboer deden ze dat om impact te maken. Ze willen veel mensen kunnen bereiken en een verschil maken. Nikki vertelt hoe ze dankzij hun schaalgrootte en slagvaardigheid hierin zijn geslaagd.

Niks blijft zoals het is

Ik geloof erin dat alles groei nodig heeft: ikzelf als persoon, maar ook mijn bedrijf. Ook de markt groeit en is constant in beweging. Een groot deel van de huidige studenten bereidt zich voor op een baan die nu nog niet eens bestaat. Alles is zo aan het veranderen, daar moeten we wel in mee gaan. Zodra we stil blijven staan worden we heel hard ingehaald. Alles om ons heen groeit, niks blijft zoals het is. Wij doen daar lekker aan mee.

Impact

Toen Caroline en ik met de Buurtboer begonnen, deden we dat om impact te maken. Het was niet onze ambitie om slechts vijf bedrijven te bedienen met onze lunches. We wilden een verschil maken. Niet alleen door een grote markt te bedienen, maar ook door een grote afzetmarkt te zijn voor onze leveranciers, te zorgen voor minder voedselverspilling en samen te werken met andere partners die ertoe doen. Voor kleinschaligheid ben ik niet in de wieg gelegd; ik word onrustig als het te langzaam gaat. Ik hou van grootsheid, dat mijn werk ergens om gaat en zichtbaar is. Misschien is dat nog steeds die marketeer in mij.

Van Excel naar een slim algoritme

Toen we begonnen deden we alles, van onze planning tot de bestellingen, in Excel. Dat was sowieso al niet echt leuk, maar toen we meer dan tien klanten kregen ging dat echt niet meer. Elke keer als we een product toevoegden, moest dat op elke sheet afzonderlijk worden toegevoegd en dan was er altijd wel weer een optelsom die niet klopte. Dat kostte ons uiteindelijk veel te veel tijd. Zo is ons bestelmodel ontstaan. Dat hebben we doorontwikkeld tot het bestelmodel dat er vandaag de dag staat, inclusief slim algoritme. Als we waren blijven hangen in die kleinschaligheid, zouden we vandaag niet staan waar we staan. Door onze grootte en slagvaardigheid kunnen we ons product steeds beter passend maken.

Klanten schrijven mee aan het algoritme

Onze klanten profiteren hier ook van. Zij krijgen betere prijzen omdat we meer afnemen maar ook een nog betere lunch, door online bij Mijn Buurtboer hun voorkeuren (en afkeuren) door te geven. Door steeds weer aan te geven wat ze lekker vonden en wat minder lekker, schrijven ze mee aan hun eigen algoritme. Alleen zij kunnen ons vertellen wat hun wensen en voorkeuren zijn, dat kunnen wij niet zelf. Maar onze kracht zit ‘m in het verwerken van die informatie. Op basis van weinig input krijg je een optimale lunch. Zo kunnen we groeien met minimale extra kosten en voorblijven op de concurrentie. We hebben een first mover advantage en dat willen we graag behouden. Daar zit de kracht van vooruitgaan en doorgroeien.

Klaar voor groei

Zo’n driehonderd bedrijven nemen inmiddels dagelijks hun lunch bij ons af. Maar alles is opgetuigd om door te groeien, we kunnen makkelijk het dubbele aantal klanten aan. En dan doel ik niet alleen op onze systemen, maar ook ons productieteam is er klaar voor, net als de leveranciers. De plannen zijn om in drie jaar tijd te verdubbelen. Daar zetten we op in en dat houdt het ook leuk en spannend voor onszelf en onze werknemers. Bij de Buurtboer houden we van een veranderende werkomgeving; er gebeurt hier altijd wel iets. Geen dag is hetzelfde en geen jaar is hetzelfde.

Meer weten?

Wil je weten hoe je jouw medewerkers een lekkere en gezonde lunch op maat bezorgt? Bestel dan een proeflunch of neem contact op om eens over jouw wensen te praten. We helpen je graag!

Lees meer

Nikki WiesmanOprichter -
Geschreven door: Nikki Wiesman
Oprichter
Happy employee? Happy customer!

Happy employee? Happy customer!

Wij denken bij de Buurtboer dat wij een hele leuke werkgever zijn. Dat vinden we natuurlijk belangrijk. Niet alleen omdat we van blije medewerkers houden, maar ook omdat blije medewerkers zorgen voor blije klanten. Maar klopt dat beeld dat we van onszelf hebben eigenlijk wel? Matthijs Wink, managing director bij de Buurtboer, nam de proef op de som.

Lees meer

Matthijs WinkManaging Director -
Geschreven door: Matthijs Wink
Managing Director
Foodwaste? Daar doen wij niet aan!

Foodwaste? Daar doen wij niet aan!

Gemiddeld gooien wij Nederlanders zo’n veertien procent van ons voedsel weg. Voedsel dat nog goed en eetbaar is. De grootste boosdoeners zijn cateraars en restaurants. Dat kan ook anders, vonden wij bij de Buurtboer. Minimale verspilling gecombineerd met lagere kosten.

Lees meer

Nikki WiesmanOprichter -
Geschreven door: Nikki Wiesman
Oprichter
De liefde voor je medewerkers gaat – ook – door de maag

De liefde voor je medewerkers gaat – ook – door de maag

Van Marketing Manager droge soepen bij Heinz naar leverancier van bedrijfslunches waar iedere medewerker blij van wordt. Caroline van der Lande deed het. Waarom? Dat vertelt ze in deze blog.

Lees meer

Caroline van der LandeOprichter -
Geschreven door: Caroline van der Lande
Oprichter
Quotenet: De Buurtboer strijdt tegen de pindakaaslunch op kantoor

Quotenet: De Buurtboer strijdt tegen de pindakaaslunch op kantoor

In de Quotenet NL van mei wordt teruggeblikt naar 5 jaar gelden toen Nikki en Caroline voor het eerst in de Quote stonden. Het artikel vertelt hoe de Buurtboer is gegroeid als bedrijf en is meegegaan in de veranderde vraag voor de bedrijfslunch: van alleen boterhammen naar lunches met salades en soepen. Daarnaast zijn de klanten van de Buurtboer ook meegegroeid van voornamelijk MKB tot grote namen uit het Nederlandse bedrijfsleven. Wel is de strijd tegen de pindakaaslunch op kantoren nog niet beslecht en staat voor de toekomst het verrijken van het drankenaanbod misschien nog in de planning.

Lees hier het volledige artikel.

Lees meer

Caroline in De Vonk van het Financieel Dagblad

Caroline in De Vonk van het Financieel Dagblad

‘Ons bijproduct werd al snel het hoofdproduct’

Meer aandacht voor gezonde voeding, óók op het kantoor. Dat is een van de aanleidingen waardoor Caroline en Nikki in 2010 de Buurtboer zijn opgericht. In De Vonk van het Financiële Dagblad vertelt elke week iemand over beslissende momenten in zijn of haar loopbaan. In de editie van De Vonk van 20 april 2019 is te lezen hoe Caroline en Nikki met de Buurtboer eerst begonnen met bezorgen van tasjes met goed en gezond eten voor thuis, maar zich vervolgens volledig op de goed gevulde kratten voor op kantoor gingen richten. Dat dit daarna heeft geleid tot inmiddels twee vestigingen en ongeveer 1,5 miljoen lunches lees je hier: de vonk april 2019 of via deze link.

Lees meer

Een Buurtboer(in) aan het woord…Jantiene Möhle

Een Buurtboer(in) aan het woord…Jantiene Möhle

Vandaag stellen we je voor aan Jantiene Möhle! Deze foodie werkt bij het planteam en om de week doet zij op vrijdag de inkoop. ‘De advertentie van de Buurtboer op LinkedIn sprak mij ontzettend aan, ik wist niet dat er zo’n leuk concept bestond!’

Bedrijfslunchplanner Jantiene

Lees meer

Soepen van Bellamy’s

Soepen van Bellamy’s

Graag stellen we onze nieuwe soepleverancier aan jullie voor: Bellamy’s!

“Ambachtelijk en met veel liefde gemaakt” dat is de lijfspreuk van Sander en Marc. De ervaring die ze hebben opgedaan bij vele goede restaurants gebruiken ze nu om soepen te produceren voor een groter publiek, maar wel met de zelfde passie en inspiratie.

Lees meer

Voedselbank Diemen en De Buurtboer

Voedselbank Diemen en De Buurtboer

Voedselbank Diemen levert elke week aan 65 gezinnen kratjes met gevarieerde producten om een week van te leven. Deze kratten gaan alleen naar huishoudens waarvan is aangetoond dat ze onder de armoede grens leven.

Lees meer

Caroline in gesprek met 7 Ditches

Caroline in gesprek met 7 Ditches

De Buurtboer verovert de zakelijke markt

Haar wereld bestond – privé en professioneel – uit e-nummers, magentronmaaltijden en ongezonde snacks en daar was ze he-le-maal klaar mee. Caroline van der Lande van de Buurtboer focust nu op gezonde groei en lokaal eten.

Van der lande: ‘Bedrijfscatering is een hele andere markt dan consumentenvoeding. De business-to-business cateringmarkt stond lange tijd bekend om de plastic kaas en de smakeloze boterham. Gelukkig zie je dat er steeds meer moeite wordt gedaan om lokale leveranciers, ambachtelijke producten en beleving aan het menu toe te voegen. Dat past steeds meer bij deze tijdsgeest.’

‘Het is een complexere markt om zomaar even in te stappen. Wij hebben toch wel een voorsprong op andere grote partijen omdat wij de eerste waren die ambachtelijk, lokaal eten naar de bedrijfskantine bracht,’ aldus Van der Lande.
Het bedrijf zit nu op vijf miljoen omzet per jaar en wil binnen twee jaar naar twaalf miljoen groeien. Dat vraagt om een scalable business model. De Buurtboer heeft voor een abonnementenmodel gekozen. Van der Lande licht toe hoe zij en haar compagnon doorontwikkelen en groeien – op een gezonde manier.

Wil je meer informatie over de Buurtboer en de lunch bij jou kantoor, klik dan hier

Lees meer

Een Buurtboer(in) aan het woord…Ada Garvelink

Een Buurtboer(in) aan het woord…Ada Garvelink

Hoofd bedrijfslunchplanners

Ada Garvelink werkt als klantenservicemedewerker en stuurt daarnaast het planteam aan. Zij zorgt er ervoor dat iedereen elke keer weer blij wordt van de lunchproducten op tafel. Ada werkt hier al weer vier jaar en is begonnen met het inpakken van de kistjes als bijbaantje.

Lees meer

De Buurtboer in de Food100;

De Buurtboer in de Food100;

Voedselveranderaars van vandaag en de gamechangers van morgen

Oprichters van de Buurtboer, Caroline van der Lande en Nikki Wiesman, zijn als gamechanger opgenomen in de lijst van 100 voedselverbeteraars van Nederland. De Food100 is een netwerk van gevestigde leiders en aanstormend talent binnen de voedselbranche. Het netwerk wil foodgeneraties verbinden en wil het gevestigde leiderschap inspireren en de nieuwe generatie kansen bieden om met nieuwe food initiatieven de toekomst vorm te geven. Caroline: ‘Geweldig om als gamechanger te worden gezien, echte impact maak je met elkaar, ik ben trots dat de Buurtboer hier onderdeel van uit mag maken.’

Lees meer

Fleur Madlener -
Geschreven door: Fleur Madlener
Leveranciers in de spotlight: Brandt & Levie

Leveranciers in de spotlight: Brandt & Levie

Iedere week zetten we een van onze leveranciers in de spotlights; vandaag is dat Brandt & Levie!

Lees meer

Ada GarvelinkServiceteam medewerker -
Geschreven door: Ada Garvelink
Serviceteam medewerker
Een Buurtboer(in) aan het woord…Loes Börger

Een Buurtboer(in) aan het woord…Loes Börger

Bedrijfslunchplanner Loes

Chef kok

Als kind wilde Buurtboer(in) Loes chef kok worden. Die droom is inmiddels vervlogen, maar met voeding is ze nog steeds bezig. Dat gebeurt ook automatisch als vegetariër, je wordt dan eigenlijk meer gedwongen om over je eten na te denken. Gelukkig houdt ze zelf veel van koken en ook van gezond eten. Het is helemaal mooi meegenomen als het dan ook een beetje duurzaam is.

Het werk bij De Buurtboer sluit daar goed bij aan: Loes plant lunches in en neemt deels de inkoop op zich. Zo kan ze alle leuke en lekkere producten inplannen bij klanten en hen voorzien van awesome lunches! Met name een uitgebreid salademenu vindt Loes leuk om te bedenken, maar van nieuwe producten of een keer iets onverwachts, zoals een Hartog rozijnenbrood, wordt ze ook vrolijk!

Lees meer

Ada GarvelinkServiceteam medewerker -
Geschreven door: Ada Garvelink
Serviceteam medewerker
Als je doorsurft op deze website ga je akkoord met de plaatsing van cookies. Meer informatie Deze melding verbergen